Ny tidsregistrering

I mange virksomheder er tidsregistrering en udfordring. Det kræver disciplin at registrere sin tid, det er bøvlet at rette forkerte registreringer, og når registreringerne til sidst skal omsættes til løn, opdager man, at medarbejderne arbejder under vidt forskellige aftaler; nogle har en normaluge mandag til torsdag – andre arbejder mandag til fredag. Nogle arbejder om dagen, andre om natten, nogle har flex-tid, andre skal have overarbejdsbetaling før kl. 6.00 og efter kl. 16.00 – og så videre. I kan helt sikkert selv supplere med flere varianter.

I Tracelink registrerer vi tid, og vi oplever også, at det er bøvlet. Så nu introducerer vi en ny form for tidsregistrering. Vi kan ikke ændre på medarbejdernes disciplin, men vi prøver nu at gøre det nemmere at korrigere fejlregistreringer og at administrere flere aftaler.

Definition af mødetider

Vælger man at benytte den nye tid, starter man med at definere nogle medarbejdergrupper, hvor der til hver gruppe hører en time- og lønaftale, som beskriver aftaler om mødetider, pauser, regler for overarbejde m.v.

Der er ingen grænse for, hvor mange forskellige aftaler, man kan have i en virksomhed – men i sidste ende er det jo jer selv, som skal administrere dem. Så vi synes da, at man skal tilstræbe at have så få som muligt.

Definition af overarbejde

Herefter knyttes virksomhedens medarbejdere til de oprettede grupper. Alle medarbejdere, der registrerer, skal være tilknyttet en gruppe.

Der er ikke meget mere hokus-pokus i det; medarbejderne registrerer tid med start og stop, som de hidtil har gjort med få klik på en tablet eller smartphone. For medarbejderne er brugergrænsefladen stort set uændret, men livet som administrator er blevet lidt nemmere.