--> Tracelink Support
 

Ordrer

Hvordan opretter jeg en ordre?

Gå til Ordrer i Funktionsmenuen.

  • I Listen kan du ved et klik på Tilføj ny ordre eller + tegnet åbne et nyt detaljevindue.
  • Når stamdata som navn og nummer er tastet ind, kan du oprette den nye ordre på Opret knappen i øverste højre hjørne.

Når du opretter en ordre, er det vigtigt, at ordren har et ordrenummer, et ordrenavn og en kunde, den kan tage udgangspunkt i.

  • Hvis du bruger e-conomic, kan der vælges blandt dine e-conomic kunder.
  • Hvis du bruger Tracelinks kundemodul, kan du vælge blandt de kunder, du har oprettet i dette modul.

Ordrer kan opsættes til automatisk at oprettes fra f.eks. en CRM-sag eller en e-conomic ordre.

  • Er der problemer med denne opsætning, eller ønsker du, at dine ordrer automatisk oprettes, skal du tage kontakt til Tracelink Support.
Hvordan opretter jeg en underordre?

Underordrer kan oprettes ved at markere en ordre i Listen og trykke på + Tilføj ny underordre.

Herefter åbnes et Detaljevindue med de samme muligheder som på ordrer.

Hvordan lukkes en ordre (Hvad er vigtigt, når jeg lukker)?

En ordre (og underordre) lukkes ved at afkrydse feltet Ordre afsluttet og gemme.

  • Når det gøres, låses ordren.
  • Det betyder, at der ikke kan rettes i den, før den er blevet låst op igen.
  • Er dit Tracelink sat op til at lave en fakturakladde, når du lukker ordren, vil der efter kort tid komme et vindue op, der enten:
    • A) Spørger om den skal lave en fakturakladde.
    • B) Siger der er lavet en fakturakladde.
  • Når en ordre lukkes, er det vigtigt, at de ansatte er færdige med at tidsregistrere på ordren, da det ikke vil være muligt, når den er lukket.
  • En ordre kan heller ikke lukkes, hvis der stadigvæk er varer på ordren, der mangler at blive plukket. Se Lager/varer: Hvordan plukker jeg en vare? eller Lager/varer: Hvordan sletter jeg en vare?
  • For at kunne holde overblik i dine ordrer, anbefaler vi, at du også ændrer ordrestatus til en afsluttende status, som f.eks. "Færdig faktureret" eller "Produceret", inden du lukker ordren.
Hvad sker der på en ordre ift., hvad der føres på lager, og hvad der plukkes?

Se Hvad er Ja/Nej linjer? (Hvad plukkes, og hvad sættes automatisk på lager?)

Hvordan tilføjer jeg en vare til en ordre?

Du kan tilføje en lagervare til en ordre ved at gå ind på en af ordrens Lager faner og trykke på den grønne + Tilføj [lagernavn] til ordre.

Hvad gør jeg ved fejl på en ordre?

Det er altid muligt at rette fejl i Tracelink.

  • Hvis du har glemt at tilføje en vare, kan det altid gøres, inden varen er lukket.
  • Ordrestatus og dato deadlines kan justeres ved at flytte dem tilbage, hvor de var.
  • Har en medarbejder glemt at stoppe sin tid eller fuldstændigt glemt at tidsregistrere, kan disse rettes og oprettes under timeregistrering af en administrator.

Hvis du ved, at der er blevet ændret noget, men ikke hvor eller hvornår, kan du altid gå under Log fanen på en ordre. Her er alle ændringer registreret med brugernavn og tidspunkt, så du nemt kan finde ud af, hvad der er sket.

Hvad er Ja/Nej linjer? (Hvad plukkes, og hvad lægges automatisk på lager?)

På en ordres varelinje kan du bestemme om lagerværdien skal tælles op eller ned, når ordren lukkes - dvs. om linjen skal "Produceres" eller "Plukkes".

Varelinjer, der produceres, kaldes Ja linjer.

  • Når en vare føjes til en ordre, kan afkrydsningsfeltet "Produceres" markeres for, at en varelinje bliver til en "Ja linje". Så vil ordren blive tilføjet til lageret, når ordren lukkes.

Varelinjer, der plukkes, kaldes Nej linjer.

  • Hvis "Produceres" ikke er markeret, går systemet ud fra, at det er en "Nej linje", som vil blive brugt. Derfor skal varelinjerne plukkes ud af lageret, inden ordren lukkes.

Ved fejl

  • Er du kommet til at markere "Produceres", kan du rette antal på en lagervare på en ordre ved at trykke ind på varelinjen og justere antallet. Se Hvis jeg har produceret i stedet for at plukke?
  • Hvis du har glemt at markere "Produceres", er det nødvendigt at slette varelinjen. Se Hvis jeg har plukket i stedet for at producere?
Hvis jeg har produceret i stedet for at plukke?

Hvis du har produceret en vare i stedet for at plukke den, skal du først returnere fejl-produktionen.

  • Baseret på din konto opsætning: Bruger du FIFO slettes reguleringen på den pågældende vare; bruger du Batch slettes batchet på ordren.
  • På ordren sletter du bagefter de fejlproducerede varelinjer.
  • Til sidst skal du tilføje varelinjen igen med den rigtige opsætning som "Nej linje".

Se Hvad er Ja/Nej linjer?

Hvis jeg har plukket i stedet for at producere?

Er du kommet til at plukke en vare i stedet for at producere, skal du først returnere fejl-plukket.

  • Gå ind på varelinjen. (Tryk på blyanten i web eller på linjen på mobil).
  • Slet de fejlplukne varelinjer på ordren. I pop-up-vinduet på fanen Slet kan du:
    • Annullere eller slette plukket (afhængig af din opsætning).
    • Når plukket er slettet, kan varelinjen slettes fra ordren.
  • Til sidst skal du tilføje varelinjen igen med den rigtige opsætning som "Ja linje".

Se Hvad er Ja/Nej linjer?

Hvad gør startdato/deadline på en ordre?

Startdato bruges i kalenderen til at vise, hvornår en ordre starter.

Deadline viser tilsvarende, hvornår en ordre bør være afsluttet.

Hvis ordren har både startdato, deadline og en estimeret tid, vil man i kalenderen få et overblik over ordrebelastning.

Hvordan sætter jeg startdato/deadline på en ordre?

Du kan sætte startdato / deadline dato på en ordre og en underordre ved at markere de to forskellige dato felter og trykke Gem.

Hvordan ændrer jeg i estimeret tid?

Estimeret tid er et felt på en ordre eller underordre.

  • Ordre estimeret tid vil ved brug af underordrer oftest være låst og opsummeret de enkelte underordrens tid.
  • Du kan ændre i estimeret tid ved at indtaste et nyt tal, såfremt det ikke er låst.
  • Bemærk, at den estimerede tid skal være total tid, det vil tage for ordren/underordren. Feltet tager ikke højde for antal.

Hvis du bruger opgaver, vil opgaver oftest indsætte en estimeret tid på baggrund af din opgaveskabelon (lavet under ordreskabeloner) og antal på ordren. Se Opgaver: Hvordan opretter jeg en opgave-skabelon?.

Hvordan sletter jeg en varelinje på en ordre?

Du sletter en varelinje på en ordre ved at trykke på blyanten og gå under fanen Slet i det nyåbnede vindue.

Når du har markeret “slet” og gemt, slettes varelinjen.

Nu kan du tilføje den samme lagervare i en ny varelinje med den rette opsætning.

Hvordan retter jeg en skabelon, der allerede er på en ordre?

Skabeloner i Tracelink er sådan set kun 'opskrifter', som ordren bruger det øjeblik, den bliver oprettet. Hvis du har brugt en ordreskabelon, som f.eks. ligger adskillige råvarer på ordren ud fra ordrens antal, ved en fejl, kan du ikke nøjes med at ændre ordrens antal. For at justere antallet vil du enten skulle:

  • (1) justere antallet manuelt både ift. antal færdigvare produceret og råvarer, der bruges.
  • (2) slette ordren og oprette den på ny med det korrekte antal.

 
Tilbage til support