Kundecase om Brøndum Stål | Tracelink

Brøndum logo

Brøndum Stål er en stålvirksomhed med egen tegnestue. 40 mand er beskæftiget med opgaver indenfor bl.a. bygningsstål og maskinkonstruktioner.

Bl.a. har Brøndum leveret og monteret ca. 200 tons stål, samt trapper og værn til Viborgs nye Akutsygehus.

Da Brøndum Stål oprindeligt købte abonnement på Tracelink, var det et spørgsmål om overholdelse af kravene til EN 1090. Virksomheden er certificeret efter DS/EN 1090-1,-2 EXC 4 og DS/EN ISO 3834-2, og skal dermed opfylde højeste krav til at CE-mærke stålkonstruktionerne.

Vi havde brug for et system til at få styr på sporbarheden i vores produktion af bygningsstål uden at det skulle blive en alt for stor investering,” siger direktør for Brøndum Stål, Lars Trankjær.

Lars Trankjær, Direktør Brøndum Stål

Det har været et vigtigt mål for mig,
at vi kunne samle alle digitale
registreringer i ét system,

Lars Trankjær, Direktør Brøndum Stål

For at samle den nødvendige dokumentation, fik vi opsat integration til en række stålgrossister, så EN 1090 dokumentation sendes direkte fra grossisten og ind i Tracelink på den ordre, stålet er købt ind til. Følgesedler fra f.eks. overfladebehandling sendes også direkte ind på den relevante ordre. Herefter er al den nødvendige dokumentation arkiveret i en digital mappe, som altid er tilgængelig.

Før i tiden brugte vi voldsomt meget tid på at få samlet alle dokumenterne i tykke ringbind,” fortæller Lars Trankjær, ”nu kan vi fjerne mapperne, og vi sparer samtidig en masse papir og tid.


Tidsregistrering

Det viste sig imidlertid hurtigt, at Tracelinks værktøjskasse rummede en del mere, som Brøndum Stål kunne bruge. Det, der kom først, var tidsregistrering – dels i forhold til efterkalkulation på ordrerne og dels til lønberegning. Brøndum Stål er en del af Brøndum-koncernen og er derfor underlagt koncernens lønadministration. Både timelønnede og funktionærer har mulighed for time-sagsstyring i Tracelink og for de timelønnede bruges registreringerne til beregning af løn.

Ligeledes bruges systemet til ordrestyring fra oprettelse af ordre til faktureringsgrundlag. “Tidligere havde vi mange forskellige formularer i Excel og Word, som var svært at holde opdateret,” fortæller Lars Trankjær, “men nu er alle vores formularer oprettet som formularer i TraceLink, dette medfører at alle benytter den korrekte formular til den rette funktion – f.eks. til ordrebekræftelse, følgesedler, kontrolskemaer, etc. – Det er i virkeligheden kun fantasien der sætter grænsen.

Det har været et vigtigt mål for mig, at vi kunne samle alle digitale registreringer i ét system,” forklarer Lars Trankjær, ”det kan vi nu i Tracelink. Det er enkelt og effektivt.


Kontrolpanel

Endelig er der Tracelinks kontrolpanel, som giver de produktionsvarlige det store forkromede overblik. I stedet for endeløse rækker af ringbind fyldt med følgesedler med angivelse af chargenumre og certifikater for det stål, der er anvendt på de enkelte ordrer, har produktionslederne et simpelt statusbillede på produktionen; hvor langt er vi med de enkelte ordrer, og holder vi budgettet?

Nå ja, så har vi glemt at sige, at Brøndum også anvender Tracelinks CRM-modul til styring af tilbuds- og salgsprocesserne. Og de bruger i øvrigt også systemet til værktøjsadministration; de holder styr på hvornår værktøjet skal efterses og holder styr på i hvilken tilstand, det er. Men det er en anden historie.

Kort fortalt bruger Brøndum Stål i dag stort et al Tracelinks funktionalitet og har dermed et system, der bidrager til en produktion med effektiv styring og planlægning med omfattende dokumentation af arbejdet – uden papir og håndskrevne noter.

 

Læs mere om Brøndum Stål.


April 2019