I Danmark bliver der i gennemsnit anmeldt 30 bilbuler hver dag - og lidt flere i det vintervejr, vi har nu. Tallet stiger stødt år for år. Årsagen kan du læse om længere nede i teksten, men bulerne skal rettes ud og pladerne have en ny gang lak. Dét kan ske på et af Elkjærgruppens værksteder i København og omegn, hvor de både kan rette buler ud og pynte med ny lak.

”Selvfølgelig skal man lige vende sig til et nyt udseende, men allerede nu har vi glæde af en række smarte funktioner i Tracelink,” siger Michael Elkjær, direktør i Elkjærgruppen.

Elkjærgruppen besluttede i efteråret at flytte deres produktionsstyring fra platformen Apromas til Tracelink og siden årsskiftet har de benyttet den nye løsning.

Eller rettere de nye løsninger; værkstedernes arbejdsflow er nemlig forskellige. En del af værkstederne er skadecentre med både plade- og lakværksted, mens andre er dedikerede værksteder for enten pladearbejde eller lakarbejde. Det kræver forskellige løsninger for produktionsstyring. På skadescentret i Ballerup sidder direktør Michael Elkjær og Kristian Marinsen, som er værkfører for pladeafdelingen, til en snak om fordelene.

”Vi bliver målt på at levere høj kvalitet - hurtigt,” forklarer Michael Elkjær. ”Det kræver, at vi hele tiden ved præcist hvor hver enkelt bil er i processen - og det har vi styr på i Tracelink.”

Styr på processsen

Tracelink har efterhånden solid erfaring med produktionsstyring for lakværksteder med integration til e-conomic og Forsi - forsikringsbranchens online database for skadeopgørelser. Elkjærgruppen er imidlertid vores første løsning for skadescentre, hvor Tracelink ikke blot opretter ordren på basis af en lakrapport fra Forsi, men hvor vi har brug for den komplette skadesrapport med beskrivelser af både godkendt lak- og pladearbejde. Typisk har skadescentret behov for at planlægge opgaven med booking af lånebil og den slags, så derfor er der ofte behov for at oprette ordren i systemet, før skaden er takseret og godkendt af forsikringsselskabet. Istedet holder Tracelink øje med om der dukker godkendte skadesrapporter op i Forsi, der matcher de ordre værkstedet allerede har oprettet - og er det tilfældet matches de automatisk.

Det gør livet lettere for Kristian Marinsen; ”Tracelink kræver en god disciplin, men til gengæld har vi hele tiden et godt overblik over vores opgaver. Der kan jo sagtens være flere forsikringsskader på samme bil, men nu kan vi sætte ordrerne igang, mens vi venter på at skadesrapporterne bliver klar. Fremfor alt kan jeg også styre vores lånebiler i en kalender, som er synkroniseret med ordrelisten; så ordreoprettelse og booking af lånebil kan ske i ét hug."

En anden udfordring, som skadecentrene har, er at transport-,lak- og pladeafdelingerne, samt bogholderi, er selvstændige enheder, som skal samarbejde om hver ordre. Selvfølgelig, tænker du måske, men udfordringen ligger i at gøre det nemt for pladeværkstedet at sende autotransporteren afsted efter en bil, arbejde på den og skubbe den videre ind i opgavekøen på lakværkstedet og omvendt - og være sikker på at arbejdet bliver faktureret - uden at skulle bekymre sig om ordren, mens den er i en af de andre afdelinger. Det kræver en masse automatik, som vi har implementeret med BPM - Business Proces Management - hvormed vi kan beskrive arbejdsflow i vilkårligt komplekse organisationer.

Business Proces Management

I de tilfælde, hvor der tale om dedikerede værksteder, med selvstændige regnskaber, duer det ikke at man er nødt til at oprette den samme ordre manuelt i hvert selskab. Istedet har Tracelink lavet en løsning, der tager udgangspunkt i, at én Tracelink kunde kan være underleverandør til en anden virksomhed, der også bruger Tracelink. I den situation har vi gjort det muligt at overføre ordre fra den ene virksomhed til den anden virksomhed. Helt konkret sker der det, at når en ordre hos det dedikerede pladeværksted sættes i status "klar til maler", oprettes automatisk en ny ordre på det dedikerede malerværksted.

Løsningen med flere selvstændige virksomheder, der kan arbejde på den samme ordre, dele ordreinformation og trigge at ordrer sættes i gang hos hinanden, er naturligvis noget, som kan udnyttes af virksomheder i vilkårlige brancher.

Elkjærgruppen er blevet certificeret værksted for både Tesla og Jaguar-Landrover. Ud over uddannelse af medarbejderne kræver denne status ekstra dokumentation. For eksempel skl der med regelmæssige mellemrum udarbejdes rapporter med produktionshistorik for alt Tesla- og Jaguar Landrover-arbejde. Hvert af bilmærkerne kræver en rapport med et helt specifikt layout og indhold. Heldigvis kan der i Tracelink nemt laves rapport-templates, som kan danne skræddersyede rapporter med alle de informationer, som allerede er samlet op i Tracelink, så det tager kun et øjeblik at danne en rapport.

”Det er vigtigt, at vi kan opfylde vores partneres krav til dokumentation uden for meget ekstra arbejde. Og når vi ved, hvad det er for informationer, de skal bruge, skal vi jo bare sørge for at registrere dem løbende mens vi arbejder på bilen. Når information først ligger i Tracelink, er det nemt at bestille en rapport-knap, som trækker dem ud igen i et layout svarende præcis til det partnerne har bedt om,” forklarer Michael Elkjær.

Og så til sidst; hvorfor er der en stigning i mængden af bilbuler i Danmark? Har danskerne fået flere biler? Ja, bestemt - bare kig på køerne. Er vi blevet dårligere bilister? Måske. Ser vi dårligere? Tjah, nogle af os gør jo. Men den virkelig årsag ligger ifølge webportalen samlino.dk i, at dels er bilerne blevet bredere (for at give større komfort og sikkerhed) og dels er parkeringsbåsene blevet smallere (for at imødekomme danskerne behov for flere P-pladser). Så næste gang du laver en bule, er det ikke din, men din bils og Q-Park's forretningsmodels skyld.

Men er uheldet først sket, kan du jo køre bilen hen til Elkjærgruppen.

 

Læs mere om Elkjærgruppen.