På en regnvåd, overskyet vinterdag i Danmark kan man nok forledes til at mene, at gadebelysning drevet af sollys er lidt opad bakke… Ikke desto mindre er det lige præcis det den aarhusianske virksomhed Suncil gør; producerer gadelamper med belysning drevet af solceller. Men okay, ikke overraskende er der overvejende tale om eksport. Til Mellemøsten, i Californien og andre steder, hvor der er masser af solskinstimer.

”Tracelink kræver en god disciplin, men til gengæld får vi pålidelige leveringstider overfor vores kunder, så vi sikrer, at de får deres gadelamper til den aftalte tid. Det har stor betydning for os,” siger Lars Bjørn.

Typisk består gadelamperne af aluminiumsmaster med en indmad af kabling, elektronik og batterier, beklædt med solpaneller og med en lyskilde i toppen. Komponenterne indkøbes og samles i Danmark, hvorfra de pakkes og sendes til destinationen.

”Vi skal holde styr på mange ting, for at levere de rigtige løsninger til tiden,” forklarer Suncils direktør Lars Bjørn. ”Når vi får en ordre ind, skal vi via styklister tjekke, at vi har alle de komponenter vi skal bruge og alternativt skal vi have sendt indkøbsordrer afsted med pålidelige forventninger til levering - og vi skal vide, om vi har ledig kapacitet i produktionen. Dét overblik har vi i Tracelink.”

Suncils sollys i nattemørket.

Hvert Suncil-produkt har et tilhørende varenummer, som er oprettet i e-conomic. Når et produkt tilføjes på en varelinie på en salgsordre i e-conomic, bliver det i Tracelink til en stykliste og en rute gennem produktionen. Styklisten bruges som en plukliste til lageret og ruten booker de nødvendige ressourcer i produktionen. Derfor er det nemt at se om de nødvendige komponenter er på lager og om der er ledig kapacitet frem mod en leveringsdato.

Er der komponenter, som ikke er på lager bestilles de via Tracelinks indkøbsmodul. Her er alle Suncils komponenter registreret med en eller flere leverandører og tilhørende leverandørvarenumre og forventede leveringstider. I takt med at produktionen vokser, bliver det helt afgørende, at Tracelink holder styr på produktionsplanen.

”Tracelink kræver en god disciplin, men til gengæld får vi pålidelige leveringstider overfor vores kunder, så vi sikrer, at de får deres gadelamper til den aftalte tid. Det har stor betydning for os,” siger Lars Bjørn.

Til hver leverandør hører en indkøbsordreskabelon, som gør det nemt at udarbejde indkøbsordrer som sendes via email. Når ordren er sendt, kan status på indkøbet følges, varerne kan modtages (delvis modtages) og økonomisystemet e-conomic kan automatisk opdateres med en lagerværdi og skyldige omkostninger.

”Når vi først har styr på planlægningen, er vores næste udfordring, at vi gerne vil vide helt præcist, hvad hver enkelt gadelampe indeholder – altså sporbarhed af hensyn til service og support,” fortæller Lars Bjørn.

Opgaveplanlægning i den daglige produktion.

Løsningen er, at Tracelink giver hver lampe et serienummer og så registreres lagerpluk m.m. ikke blot til den konkrete ordre, som måske består af 100 lamper, men på den enkelt lampe med et unikt serienummer.

”Så hvis vi på en ordre bruger solpaneler eller anden elektronik fra forskellige batches fra vores leverandør, ved vi præcis hvilke batches, der er brugt på hvilke master,” uddyber Lars Bjørn.

Udover at registrere lagerplukket sørger Suncils medarbejdere også for at fotodokumentere produktionen, så man altid kan se, hvordan indmaden af en mast så ud ved forsendelse. På denne måde er det ikke blot produktionen af lamperne, der effektiviseres, men også den efterfølgende service og vedligehold.

”På sigt vil vi nok flytte en del af vores produktion ud tættere på vores markeder, men til den tid flytter Tracelink bare med. Så kan vi fortsat her fra Aarhus overvåge, at vi stadig leverer høj kvalitet til tiden,” slutter Suncils direktør med et smil.

 

Læs mere om Suncil