Indkøbsordrer

Indkøbsmodulet giver dig mulighed for at foretage indkøb til din virksomhed igennem Tracelink.
For at benytte modulet er det nødvendigt at Leverandører og Lager er opsat.

Konfiguration af Indkøbsordrer

For at kunne drage fordel af Tracelinks Indkøbsmodul skal du først definere, hvordan du ønsker, at en indkøbsordre skal forløbe.

  1. Klik i Funktionsmenuen til venstre på IndstillingerKonfiguration. Vælg Indkøbsordrer i Listen.
  2. Scroll ned til afsnittet kaldet Status. Her har du muligheden for at vælge, hvilke mulige statusser indkøbsordren kan befinde sig i.
  3. En indkøbsordre skal mindst have tre statusser.
    • En status ved oprettelse af en ny indkøbsordre: Påbegyndt.
    • En status ved afsendelse af en indkøbsordre: Bestilt.
    • En status efter behandling af modtaget indkøbsordre: Modtaget.
  4. Yderlige statusser kan tilføjes efter ønske; som f.eks. Ordrebekræftelse modtaget eller Indkøbsordre betalt. Statusserne kan tildeles farver og symboler, der senere vil markere en indkøbsordres position i forløbet.

Oprettelse af Indkøbsordrer

Efter konfigurationen er det nu muligt at oprette en indkøbsordre hos en leverandør.

  1. Klik på Indkøbsordrer i Funktionsmenuen til venstre.
  2. Listen viser oprettede indkøbsordrer. For at tilføje en ny indkøbsordre klik på + øverst i listens oversigt eller tryk + Tilføj ny.
  3. Udfyld de nødvendige informationer for indkøbsordren. Som minimum: Navn, leveringsadresse, lageret indkøbet er til og den ønskede leverandør. Tryk Opret i øverste højre hjørne. Indkøbsordren er nu synlig i listen.
  4. For at tilføje ønskede varer til indkøbsordren klikkes på fanen Indkøbslinjer. Tryk Tilføj indkøbslinje. Udfyld informationer om den ønskede vare samt antal og tryk Gem. Tryk på Tilføj indkøbslinje for at tilføje flere varer til indkøbsordren.
  5. Når de ønskede varer er valgt, og ordren ønskes sendt, vælges fanen Hjem, og der trykkes på knappen Send Indkøbsordre. I vinduet er der nu mulighed for at konfigure standardbeskeden til leverandøren. Afslut med Send.
  6. Indkøbsordren er nu sendt til leverandøren og status ændres automatisk.

Modtagelse af Indkøbsordrer - Lager uden batch

Sådan modtager du varerne fra en indkøbsordre.

  1. Klik på den pågældende indkøbsordre i Listen og vælg fanen Indkøbslinjer.
  2. Hvis alle varene er modtaget, kan der trykkes på knappen Registrer alt modtaget. Ellers kan hver enkelt indkøbslinje gennemgås manuelt ved at trykke på blyanten i venstre side.
  3. Denne åbner et vindue, hvor der kan indtastes det modtagede antal varer. Når der ikke modtages flere varer, marker boksen Luk linjen - modtagelse færdig med flueben og tryk Gem. Linjen er nu markeret som lukket i linjeoversigten.
  4. Når hele indkøbsordren er modtaget, vælges fanen Hjem, og boksen Afslutter markeres med flueben. Tryk Gem. Indkøbsordren skifter nu status til modtaget.

Modtagelse af Indkøbsordrer - Lager med batch

Sådan modtager du varene fra en indkøbsordre.

  1. Klik på den pågældende indkøbsordre i Listen og vælg fanen Indkøbslinjer.
  2. Klik på ret indkøbslinje ved at trykke på blyanten i venstre side. Denne åbner et vindue, hvor der kan indtastes det modtagede antal varer og informationer om varens batch. Nødvendige batch informationer afhænger af din Tracelink konfiguration.
  3. Når der ikke modtages flere varer, marker boksen Luk linjen - modtagelse færdig med flueben og tryk Gem. Linjen er nu markeret som lukket i linjeoversigten. I tilfælde af fejl eller rettelser kan linjen åbnes igen ved at afmarkere boksen Luk linjen - modtagelse færdig og tryk Gem
  4. Når hele indkøbsordren er modtaget, vælges fanen Hjem, og boksen Afslutter markeres med flueben. Tryk Gem. Indkøbsordren skifter nu status til modtaget.

Læs mere

 
Tilbage til support