CRM
Du kan oprette en CRM-sag ved at trykke på CRM aktiviteter i Funktionsmenuen.
- I CRM Listen kan du oprette en ny CRM-sag ved at trykke på +Tilføj ny aktivitet i bunden af Listen eller "+" knappen øverst i Listen.
- Når en ordre oprettes, forventer systemet, at du vælger en kunde. Det kan enten gøres ved:
- 1) At vælge en eksisterende kunde, der er oprettet enten i e-conomic eller Tracelink på baggrund af drop-down-menuen.
- 2) Ved oprettelse af ny kunde på Ny CVR kunde knappen.
- Se nærmere for oprettelse af ny kunde under CRM: Hvordan tilføjer man en ny kunde?
Hvis du ved oprettelse af en kundesag (CRM), ikke allerede har kunden i sin database, kan du oprette en ny kunde ved at bruge Ny CVR kunde knappen.
Ved indtastning af kundevirksomhedens navn eller CVR nummer, kan en ny kunde oprettes og autoudfyldes med information på baggrund af offentligt tilgængelig data.
Denne kunde oprettes i e-conomic, såfremt e-conomic er tilknyttet, og kopieres derefter over i Tracelink.
Hvis et tilbud er vundet på en oprettet kundesag i CRM-modulet og ønskes konverteret til en produktionsordre, kan det gøres ved at trykke på Konverter til ordre knappen. CRM-sagen vil herefter konverteres til en ordre.
Afhængig af opsætning og udfyldning af ordreinformation under fanen Kunde, vil ordren automatisk udfyldes med information.
Når et tilbud er vundet, kan en ordrebekræftelse sendes.
Ordrebekræftelse er et print, der oftest er opsat på ordren og sendes, når CRM-sagen er konverteret til en ordren.
Sandsynlighed, værdi og værdi vægtet er tre felter på en CRM-sag, der kan bruges til at give et overblik over potentielt indkomst på tværs af CRM-sager.
Sandsynlighed og værdi kan indtastes på en CRM-sag; henholdsvis med sandsynlig for at vinde tilbuddet og værdien af tilbuddet i hvert felt.
Tracelink vil på baggrund af sandsynlighed og tilbudsværdi lave en vægtet værdi, som på tværs af kundesager kan give et tal for forventet værdi af fremtidige ordrer.
Status i CRM kan bruges til at holde styr på, hvor langt en CRM-sag er i sin process. De fleste status er brugerbestemte og kan, afhænggt af din opsætning, f.eks. være "Tilbud afgivet", "Tilbud mangler".
Status "Vundet" og "Tabt" er faste statusser i CRM-modulet, der bruges til at føre statistik over tilbud.
- Status "Vundet" sætter sandsynligheden for, at et tilbud 100% bliver til en ordre.
- Tilsvarende sætter status "Tabt" sandsynligheden for, at en CRM-sag bliver til en ordre til 0%.
Overblik over vundne og tabte CRM-sager kan ses under Rapporter i CRM → Listen.
Man kan se et overblik over status - inkl. vundne og tabte sager under Rapporter i CRM → Listen.
For vundne og tabte sager kan man på Vundet/tabt fanen under CRM → Rapporter ud fra et dato-interval få et diagram over vundne og tabte sager.
Såfremt at datofelterne "Opfølgning" og "Forventet lukkes" bruges i din virksomheds CRM-sager, kan du i CRM Listen sortere på baggrund af disse to felter.
Det kan gøres på to måder:
- Det kan bl.a. gøres på baggrund af lagkage-diagram sorteringerne, når du går ind i CRM-modulet.
- Ved at trykke på en status i status-diagrammet vil Listen sorteres ved CRM-sager, som er i den pågældende status.
- I Listen vil sager, der er overskredet dato deadlines, vises med et ur-ikon (rødt) i højre side af den enkelte sag.
- Derudover kan du sortere Listen yderligere i Sorteringsmenuen . Se Generelle spørgsmål: Hvordan sorterer jeg en liste (ordre, crm etc)? for sorteringsmuligheder.
Når en ny CRM-sag er oprettet, vil den få fanerne Samme kunde og Ordrer, hvis du allerede har CRM-sager eller ordrer på denne kunde.
- Ved siden af Samme kunde på fanen, vil et tal vises, der siger, hvor mange andre sager kunden har hos jer. Når du går ind på fanen, listes de forskellige sager på en liste.
- For CRM-sager vises status og for ordrer en start- og afleveringsdato. Begge faner har en kolonne, der markerer om en CRM-sag eller en ordre er lukket/låst.
Se CRM: Hvordan kan jeg se, om kunden tidligere har fået tilbud?
Hvis du ikke vinder et tilbud, bør du sætte CRM-sagen i "Tabt" og afslutte sagen.
På sigt vil det være muligt både at have overblik og statistik over tabte/vundne sager fra enkelte kunder og på tværs af kunder.
Hvis en CRM-sag slettes, vil du miste sporbarhed.