Optimering af Tracelinks marketingstrategi

Hvad er en god marketingstrategi? Hvordan markerer vi os på den digitale flade?

Det var bare nogle af de spørgsmål, vi havde i starten af december sidste år, inden vi deltog i jobcentret Aarhus' Camp Future projekt.

Vladyslav, praktikant i Tracelink, januar 2022

Vladyslav Kucheruk er dimitteret fra Erhvervsakademiet Aarhus og har en professionsbachelor i Innovation og Entrepreneurship.

Camp Future er et projekt, der går ud på at lære akademikere op i projektledelse og forretningsudvikling for til sidst at matche dem med en virksomhed, de kan komme i virksomhedspraktik hos.


Vejen til en effektiv marketingstrategi

I december 2021 deltog Tracelink i jobcentrets projekt Camp Future for at lære mere om, hvordan vi kan skabe en stabil og effektiv marketingstrategi. Vi blev matchet med en ung mand, som fik mulighed for at implementere sin nye viden i Tracelink.


De første par uger brugte jeg på at indsamle data for at få en forståelse for Tracelinks online aktiviteter. Jeg har derefter forsøgt at samle dataene til konkrete områder, der krævede optimering. Konklusionerne var visse handlingspunkter, som skulle implementeres efter nytår.

(Vladyslav “Vlad” Kucheruk, 28 år)


Da vi trådte ind i januar 2022, fik Vlad en plads på kontoret i Risskov, og herfra igangsatte han de marketinginitiativer, han havde fundet frem til. Som udgangspunkt lå hans fokus på at skabe en effektiv marketingstrategi til vores digitale indsatser, som, må vi vel indrømme, trængte til en pænt kærlig hånd:

Konkret har jeg påpeget de lavthængende frugter, som Tracelink og jeg i fællesskab kunne løse. Det har været med udgangspunkt i at konkretisere virksomhedens marketingplan, hvor SEO indsatsen især har trukket tænder ud,” fortæller Vlad.


Konkrete optimeringsmuligheder

I de 8 år Tracelink har eksisteret, har vi fokuseret det meste af vores energi på at udvikle systemet med smarte funktioner og blive bedre til at undervise vores kunder i Tracelink. Af selvsamme grund har vi brugt meget få ressourcer på at markere vores virksomhed på de digitale medier. Vi anerkender imidlertid mediernes voksende indflydelse og behovet for en mere markant digital synlighed.

Tracelinks lavmælte digitale tilstedeværelse faldt netop ind under Vlads radar, da han undersøgte virksomhedens optimeringsmuligheder:

Der er ingen tvivl om, at Tracelinks online tilstedeværelse gennem tiden har været minimal. Derfor var jeg meget tidligt i processen klar over, at der var gode muligheder for at optimere på virksomhedens begrænsede marketingaktiviteter,” fortæller Vlad.


Vlads største udfordring var at gøre Tracelinks hjemmeside mere søgbar på Google. Det indebar bl.a. at inkorporere flere relevante søgeord i vores hjemmesidetekster. Dog har det også været det handlingspunkt, hvor hans indsatser har vist de mest betydelige fremskridt:

Det er lykkes mig at optimere Tracelinks hjemmeside, så den i dag er noget mere “Google-venlig” ifølge Googles 'Lighthouse'-analyser,” fortæller Vlad.

Vi gik fra en score på 67 til en score, der kom helt op på 100 i Googles 'Lighthouse' analyse.


Tracelinks Lighthouse analyse, som den så ud efter Vlad havde været i gang.


Tracelinks interne samt eksterne fokus

Vores implementeringskonsulenter lægger meget tid og energi i at lære vores kunder at bruge Tracelink, mens vores programmører fortsat arbejder på at udvikle systemet, så det lever op til vores kunders forventninger.

I den tid Vlad brugte på at undersøge og implementere initiativer i Tracelink, var det medarbejdernes entusiasme og engagement, der fangede hans opmærksomhed mest:

Det sjoveste har helt klart været at lære de mange mennesker, der er knyttet til virksomheden, at kende. I særdeleshed i starten, hvor jeg foretog interviews med en række ansatte, der kunne fortælle mig passioneret om deres hjertebarn, som er Tracelink,” fortæller Vlad.



Og hvad har vi så lært af vores deltagelse i Camp Future projektet?
Ja, vi skal i hvert fald være nemmere at finde. Vores nye marketingmål er derfor, at vi vil være langt mere fremtrædende på den digitale flade og vores interne entusiasme skal i højere grad afspejles i vores eksterne indsatser; så mange flere virksomheder kan få assistance til deres produktionsstyring m.m.


April 2022

Fremadrettet

Selvom Camp Future forløbet nu er slut, har vi ikke i sinde at lade de gode idéer stoppe her. Fra januar 2022 er jeg, Simone Stefansen, nemlig ansat som “Marketing & kommunikationsmedarbejder”. Jeg skal fremadrettet tage ekstra hånd om Tracelinks digitale og kommunikative indsatser. Bl.a. har hjemmesiden været igennem en større “design-opdatering”, så det nu er blevet nemmere at finde oplysninger såsom priser og kontaktinformationer; og snart får vi også taget billeder, så I kan få sat ansigt på drivkræfterne bag Tracelink.

Der er altså i den grad noget at se frem til for Tracelinks nuværende og fremtidige kunder, hvis I besøger vores hjemmeside. Skriv til mig på ss@tracelink.dk, hvis der er noget, I savner.